Apples Q1/2021 abseits der iPhones
“Our December quarter business performance was fueled by double-digit growth in each product category, which drove all-time revenue records in each of our geographic segments and an all-time high for our installed base of active devices,” said Luca Maestri, Apple’s CFO. “These results helped us generate record operating cash flow of $38.8 billion. We also returned over $30 billion to shareholders during the quarter as we maintain our target of reaching a net cash neutral position over time.”
Bei diesen (enormen) Zahlen schaut jeder zuerst aufs iPhone — mich eingeschlossen. So sind wir das aus den letzten Jahren gewöhnt.
Eine Frage im Vorfeld dieser Quartalszahlen beschäftige sich beispielsweise mit den zwei späteren Veröffentlichungsterminen des iPhone 12 mini und des iPhone 12 Pro Max. Man fragte sich: Wie deutlich sieht man die finanziellen Auswirkungen wenn zwei von vier Modellen später als sonst ins Quartal starten?
Bei diesem absoluten Fokus aufs iPhone fällt oft unter den Tisch, dass Apples Umsatzwachstum ohne iPhone auf einem Allzeithoch steht. Neil Cybart führte diese Entwicklung in seinem Newsletter (Paywall) aus:
This brings us to what I thought was the most important number from Apple’s earnings: non-iPhone revenue growth.
Strong non-iPhone revenue growth tells us that Apple finds itself in an ecosystem expansion phase. […]
While recurring revenue via Services is helping on the non-iPhone revenue growth front, iPad, Mac, and wearables revenue should not be underestimated. Approximately half of people buying iPads and Macs are new to the product categories. For Apple Watch, the percentage is more like 75%. Meanwhile, the new user percentage for iPhone sales is a fraction of those percentages. This tells us that while iPhone revenue growth may accelerate in FY2021 due largely to upgraders, iPad, Mac, and wearables revenue growth will still contain larger implications when it comes to Apple ecosystem expansion.