40-Prozent des Pandora-Musikverkehrs läuft über Apple-Hardware

IPhoneBlog de Pandora

Pandora Radio, aus Lizenz-Gründen auch im vierzehnten Jahr offiziell nur in den USA, Australien und Neuseeland zu empfangen, gewann einen langwierigen Rechtsstreits gegen die American Society of Composers, Authors, and Publishers, eine US-amerikanische Verwertungsgesellschaft für Musik.

While Pandora declined to comment, a source in the digital service camp says that Judge Cote's decision is "an unqualified victory" for the digital service.

Ed Christman | Billboard

Das Gericht in New York unter dem Vorsitz von Denise Cote legte in ihrer Entscheidung fest, Pandora ähnelt eher einer klassischen Radiostation als einem Streaming-Dienst und muss damit wesentlich geringere Lizenzgebühren von ihrem jährlichen Umsatz abdrücken. Statt die von der Musikindustrie geforderten 3-Prozent bleibt es bis 2015 nun erstmal bei 1.85-Prozent.

The court also rejected the music companies attempt to use Apple, which launched a radio service of its own late last year, as a royalty model. While Apple is rumored to be paying ASCAP a 10 percent royalty rate, Judge Cote ruled that this amounts to an apples-to-oranges comparison, in part because the service is new and because Apple is using it promote its hardware products.

Jeff John Roberts | Gigaom

Die jetzt öffentlichen (aber zensierten) Gerichtsunterlagen vermerken ein paar interessante Details.

  • Approximately forty percent of Pandora's listeners access Pandora through their Apple devices.
  • Pandora's "buy button" resulted in over $3 million per month in music sales on Amazon and the iTunes Store during 2013.
  • Pandora considers iTunes Radio a major competitor. Upon its launch, Pandora tracked the impact of iTunes Radio on Pandora closely. While it appears that the launch of iTunes Radio in the Fall of 2013 had a measurable (albeit relatively small) impact on Pandora, after a short period of time that impact appeared to decline.