40-Prozent des Pandora-Musikverkehrs läuft über Apple-Hardware
Pandora Radio, aus Lizenz-Gründen auch im vierzehnten Jahr offiziell nur in den USA, Australien und Neuseeland zu empfangen, gewann einen langwierigen Rechtsstreits gegen die American Society of Composers, Authors, and Publishers, eine US-amerikanische Verwertungsgesellschaft für Musik.
While Pandora declined to comment, a source in the digital service camp says that Judge Cote's decision is "an unqualified victory" for the digital service.
Das Gericht in New York unter dem Vorsitz von Denise Cote legte in ihrer Entscheidung fest, Pandora ähnelt eher einer klassischen Radiostation als einem Streaming-Dienst und muss damit wesentlich geringere Lizenzgebühren von ihrem jährlichen Umsatz abdrücken. Statt die von der Musikindustrie geforderten 3-Prozent bleibt es bis 2015 nun erstmal bei 1.85-Prozent.
The court also rejected the music companies attempt to use Apple, which launched a radio service of its own late last year, as a royalty model. While Apple is rumored to be paying ASCAP a 10 percent royalty rate, Judge Cote ruled that this amounts to an apples-to-oranges comparison, in part because the service is new and because Apple is using it promote its hardware products.
Die jetzt öffentlichen (aber zensierten) Gerichtsunterlagen vermerken ein paar interessante Details.
- Approximately forty percent of Pandora's listeners access Pandora through their Apple devices.
- Pandora's "buy button" resulted in over $3 million per month in music sales on Amazon and the iTunes Store during 2013.
- Pandora considers iTunes Radio a major competitor. Upon its launch, Pandora tracked the impact of iTunes Radio on Pandora closely. While it appears that the launch of iTunes Radio in the Fall of 2013 had a measurable (albeit relatively small) impact on Pandora, after a short period of time that impact appeared to decline.