Marketingversprechen und Praxisprobleme
Chris Armstrong hat sich die Arbeit gemacht, die ich mir gestern erspart habe: der Blick auf den Werbebegriff ‚4G‘ und Apples Umgang mit dieser Bezeichnung.
Apple clearly believes that HSDPA, the fastest cellular network technology in the iPad 2 and iPhone 4S, does not provide a “substantial level of improvement in performance and capabilities with respect to the initial third generation systems now deployed”, therefore rendering it not a 4G technology. […] however the improved performance between the 14.4Mbps and 73Mbps downlink of the iPhone 4S/iPad 2 and new iPad seems extremely substantial.
Nachdem nun auch schwedische und britische Verbraucherschützer Blut riechen, nimmt sich Wired.com dem Thema noch einmal an.
So what’s the solution to all this? Basically, it’s expectation management, Sideco says. Or as I’d call it, transparency: Making sure consumers understand exactly what they’re getting so they don’t end up disappointed. Because technically, international iPad users are getting “4G.”
Es ist richtig, irreführender Werbung nachzugehen und die Größe von entsprechenden Fußnoten und Extra-Aufklebern anzuprangern. Speziell das iPad und dessen Diskussion um Frequenzen scheint jedoch auch anderen Frust zu wecken. In den Sinn kommen: knappe Traffic-Limits, fehlende Hotspot-Features und teure Speed-Optionen (viele Mobilfunkverträge sind auf einen Downlink von 7.2 MBit/s begrenzt).