„Why Niantic is trying to sell off Pokémon Go“
Pokémon Go maker Niantic is getting ready to sell off its crown jewel: The company is in talks with mobile game giant Scopely to sell its gaming division for $3.5 billion, Bloomberg reported earlier this week. A deal between the two companies could be announced in the coming weeks, according to the report.
There’s a few things to unpack here, starting with the obvious: Pokémon Go may have lost some of its shine since its launch almost a decade ago, but the price tag shows that it is still a massive money maker. The game is estimated to have generated close to $8 billion on the App Store and Google Play over eight years, including $1.3 billion in 2020 alone – despite the fact that many people were stuck at home for months. Niantic also launched its own web shop for in-game items in 2023, which likely generated many more millions of dollars.
Janko Roettgers argumentiert: Niantic1 hat als „one-hit wonder“ seinen Job erledigt und benötigt nun Produktfokus.

Pokémon Go finanzierte nicht nur mit Geld die Vision von „3D-Scans der ganzen Welt“ (die auch nie verheimlicht wurde2), sondern ließ durch „user-generated content“ diese Welt tatsächlich vermessen – von Wegstrecken und Points of Interest, die über Bilder und Videos bis zu „Geospatial Data“ via Crowdsourcing gesammelt wurden.
- Niantic Inc. gründete sich im Jahr 2010 innerhalb von Google als Niantic Labs. Unter der Leitung von John Hanke koppelte es sich im Jahr 2015 als eigenständiges Unternehmen aus. Hanke war zuvor als Mitgründer und Geschäftsführer von Keyhole tätig, einem Unternehmen für raumbezogene Software, das sich im Jahr 2004 an Google verkaufte. ↩
- „ Mapping Reality: Building the Future of AR “, „ Engineering Pokémon Playgrounds: Using Niantic’s Visual Positioning System to Anchor Pokémon to Real World Locations “, „Building a Large Geospatial Model to Achieve Spatial Intelligence“, etc.. ↩