„Google to kill cookies with consent“

In dem Bild sieht man eine Explosion, die Trümmer und Funken in die Luft schleudert, vor einer städtischen Kulisse. Über der Explosion steht der Text: "Safari. Ein Browser, der wirklich privat ist."

via YouTube@Apple

[…] “privacy” is an abstract social concept, and firms – but especially multi-trillion dollar market leaders – don’t make dramatic, sweeping policy changes absent commercial benefit.

Mobile Dev Memo

Eric Seufert vermutet:

Again: little is known about Google’s implementation of a cookie consent prompt in Chrome at this point. But if Google models its consent framework on Apple’s App Tracking Transparency (ATT), the outcome would not be the preservation of cookies. [..] Given broad license by regulators to offer an opt-in framework for denying cookies, Google would almost certainly do so to its benefit. Google could design an opt-in prompt that closely resembles ATT’s, rather than those used by websites in Europe. By doing so, Google would mostly eliminate cookies in Chrome under the aegis of championing consumer choice. A cookie consent approach is cookie deprecation by another name.

Der Plan: Schalte Cookies nicht offiziell ab (und vergraule damit die Werbebranche und Wettbewerbsbehörden), sondern lass Nutzer:innen dies durch einen „App Tracking Transparency“-ähnlichen Dialog tun.

So ändert sich die eigene Vormachtstellung als Werbeanbieter im Browser nicht. Und Werbekapital, das auf Drittseiten weniger effizient funktioniert, verschiebt sich auf Google-eigene Plattformen wie Search und YouTube.