Really unreal: „Nineteen Eighty-Fortnite”
#FreeFortnite war ein PR-Stunt. Das Parodie-Video war ein Medienspektakel um das Gericht der öffentlichen Meinung auf ihre Seite zu ziehen.
Dafür verletzte Epic den Vertrag, den jeder App-Store-Entwickler mit Apple für den Vertrieb seiner Software schließt. Die (dort schriftlich festgehaltene) Konsequenz einer solchen Vertragsverletzung ist der Rauswurf aus dem Entwicklerprogramm.
Epic legte gegen diese Kündigung eine einstweilige Verfügung ein (PDF). Durch den Ausschluss von Apples Entwicklungsumgebung könnte Epic Games auch ihre Unreal Engine nicht mehr aktualisieren und weiterentwickeln.
Apple specifically stated it would terminate Epic’s access to development tools, including those necessary for Epic to keep offering the world’s most popular graphics engine, the Unreal Engine. […]
Without necessary development tools, Epic cannot develop future updates for the Unreal Engine for Apple’s operating systems (both iOS and MacOS) and would be forced to discontinue the Unreal Engine for those platforms. That is a problem right now. Developers making apps for multiple platforms or specifically for Apple devices will choose other engines instead of the Unreal Engine to ensure their programs can keep working on Apple products.
Warum sollte dieser einstweiligen Verfügung stattgegeben werden, wenn Epic zuerst vertragsbrüchig wurde? Warum sollte ein Gericht einem Eilverfahren nachkommen, wenn Apple anbietet zum ehemals (gemeinsam) vereinbarten Vertrag zurückzukehren?
Apples Statement:
We very much want to keep the company as part of the Apple Developer Program and their apps on the Store. The problem Epic has created for itself is one that can easily be remedied if they submit an update of their app that reverts it to comply with the guidelines they agreed to and which apply to all developers. We won’t make an exception for Epic because we don’t think it’s right to put their business interests ahead of the guidelines that protect our customers.
via Sam Byford | The Verge
Dass das App-Store-Regelwerk einen mehr als ausschweifenden Blick verdient, ist unbestritten. Aber vielleicht ist nun auch die Zeit der PR-Stunts vorbei.
The thing is, Epic isn’t just a game publisher. They’re a platform vendor too. One of the core things developers want from a platform vendor is stability, in every sense of the word. If I were a game developer who depends on Unreal Engine, I’d be irate at Epic. They’re creating drama and eroding trust over a fight that Unreal Engine licensees aren’t a part of and didn’t sign up for. Fortnite users — especially kids — might blame Apple for Fortnite disappearing from iOS. But professional game developers will blame Epic if Unreal Engine updates are hindered by this.