„Better Ads“
Inhaltsblocker waren erst der Anfang1: Apple unterbindet zukünftig automatisch abspielende Videowerbung, schränkt webseitenübergreifendes Tracking ein und bietet mit iOS 11 sowie macOS High Sierra einen permanenten Safari-Reader-Mode an:
Obendrein „filtert“ Google ab 2018 in ihrem Browser Chrome jegliche Werbeformate, die sie als „lästig“ oder „aufdringlich“ einstufen.
Chrome dominiert inzwischen den Markt der Webbrowser; Safari profitiert durch die Verbreitung von iOS:
- Mobile: Chrome 54%, Safari 33%
- Desktop: Chrome 60%, Safari 3%
via NetMarketShare
My thesis is we are just at the beginning of a massive cleansing of the advertising ecosystem that will have far-reaching consequences:
Scores of players in the ad-tech business will take a severe hit. Those who built businesses, sometimes large ones, at the expense of the user experience are on a deathwatch. It is definitely time to short some ad-tech stocks. I made my own list (I don’t play the stock market), make yours.
Frederic Filloux | „The Coming War: Browsers Against Advertising Pollution“